Column Jos Versteeg | Apple daagt Tesla uit op automarkt
Op de dag dat Tesla officieel werd toegelaten tot de S&P500, kwam Reuters met een bericht dat Apple over vier jaar met een elektrische zelfrijdende personenauto komt. Wat heeft Apple in de automarkt te zoeken?

Apple heeft een naam opgebouwd met het betreden van nieuwe markten. In 2001 verbaasde het vriend en vijand met de iPod. Het concern was niet de eerste, want er waren al verscheidene mp3-spelers op de markt. Apple leverde wel de beste en van Sony’s zo populaire walkman is nimmermeer gehoord. En passant zette het concern ook nog even de hele muziekwereld met iTunes op zijn kop.

Een paar jaar later brak Apple de telefoonmarkt open met de iPhone. Dit werd niet de meest verkochte, maar wel de beste en verreweg de meest winstgevende telefoon.

Na de introductie van de iPhone in 2007 bleef het stil en leek het of Apple – zeker na de dood van Steve Jobs in 2011 - niet meer in staat was met iets nieuws te komen. De iPad is redelijk succesvol, maar heeft niet de filmindustrie kunnen inpakken zoals de muziekindustrie werd opgerold.

Project Titan
De nieuwe topman Tim Cook zou eind 2014 in het geheim het project Titan zijn gestart. Kort daarop werd duidelijk dat Apple serieus was, gezien het aantal mensen dat werd aangenomen en de namen die zich met het project verbonden. Veel technologie voor de elektrische auto kon ook in andere producten worden toegepast, met als essentieel onderdeel natuurlijk de batterij.

Maar het belangrijkste is wel de kunstmatige intelligentie, of ’machine learning’ die nodig is voor zelfstandig rijdende auto’s. In juni 2017 zei Cook tegen persbureau Bloomberg voor het eerst iets in het openbaar over het project: „we leggen de focus op autonome systemen” en vergeleek hij zelfrijdende auto’s met „de moeder van alle AI-projecten.” De belangrijkste kanshebbers op een leidende rol bij zelfrijdende auto’s zijn dan ook bedrijven die sterk zijn in kunstmatige intelligentie.

De verantwoordelijkheid voor project Titan ligt nu bij John Giannandrea, afkomstig van Google. Hij was aangenomen om kunstmatige intelligentie in meer producten te verwerken. De dagelijkse leiding blijft wel in handen van Tesla’s voormalige hoofdingenieur Doug Field.

Apple is op de beurs in dollars bijna vier keer zoveel waard als Tesla, maar de waardering van Tesla is een veelvoud van die van Apple. De vraag is nu: gaat die van Apple verder omhoog of die van Tesla naar beneden?

Disclaimer
Contact