Hoe droegen we bij?
We geloven betere resultaten te behalen voor onze cliënten als we aandeelhouderschap actief betrokken invullen. In 2024 stemde Quintet mee over 4402 voorstellen op wereldwijd 287 aandeelhoudersvergaderingen.
Onze 'stemcomité, met leden van diverse beleggingsteams, houdt toezicht op het stemgedrag.
Steun voor milieuvoorstellen: 93%. Dit is het drievoudige van het sectorgemiddelde*.
Steun voor sociale voorstellen: 80%. Dit is meer dan het drievoudige van het sectorgemiddelde*.
We stemden bij 424 benoemingsvoorstellen van bestuurders en stemden in 52% van de gevallen tegen, vanwege onvoldoende aandacht voor diversiteit.
CASE STUDIES
Engagement bij bedrijven
Netflix Inc.
Netflix is een van 's werelds grootste streamingplatforms en levert entertainment aan honderden miljoenen mensen wereldwijd. De betrokkenheid van onze engagementpartner EOS bij Netflix is gericht op het aanmoedigen van het bedrijf om duidelijk uit te leggen hoe het beslissingen neemt over gevoelige of controversiële content en hoe het ethische overwegingen in dat proces meeneemt.
Engagementactiviteiten en -resultaten
EOS nam voor het eerst in 2022 contact op en vroeg Netflix om een set principes of normen te publiceren over hoe het bedrijf omgaat met ethische beslissingen over de content. Na wat discussies respecteerde Netflix ons verzoek en stemde ermee in om nadere publicatie in overweging te nemen.
Tegen het einde van 2024 had Netflix vooruitgang geboekt, waaronder het aanstellen van een privacyfunctionaris en het schetsen van de procedures die het gebruikt bij het omgaan met gevoelige inhoudskwesties. Het bedrijf heeft delen van zijn mensenrechtenbeleid geactualiseerd en zijn algemene benadering van de vrijheid van meningsuiting toegelicht, op basis van zijn eigen interne inhoudsnormen.
EOS blijft Netflix aanmoedigen om een duidelijke reeks principes te publiceren om investeerders en andere belanghebbenden te helpen begrijpen hoe het streamingbedrijf omgaat met deze belangrijke maatschappelijke kwesties, die reputatierisico's kunnen verminderen.

Apple
Apple is een van 's werelds meest gerespecteerde technologiebedrijven. Onze engagementpartner EOS heeft Apple aangemoedigd om opener te zijn over de belastingen die het betaalt, in overeenstemming met internationale best practices. Meer transparantie kan helpen om vertrouwen op te bouwen bij stakeholders en aan te tonen dat het bedrijf zorgvuldig omgaat met zijn verantwoordelijkheden.
Engagementactiviteiten en -resultaten
Eind 2023 bracht EOS het belang van betere fiscale rapportages ter sprake bij het management van Apple en merkten we op dat we geloven dat dit in het eigen belang van het bedrijf zou zijn. Het bedrijf erkende ons verzoek.
In 2024 maakte Apple plannen bekend om zijn belastingaangiften in lijn te brengen met de komende Amerikaanse normen. EOS bleef in gesprek met het bedrijf om nog duidelijkere rapportages aan te moedigen, op basis van wereldwijde normen om de inspanningen van Apple te onderstrepen om risico's en kansen te beheersen.
Na een fiscale last van 10 miljard dollar op Apples balans over het vierde kwartaal van 2024 herhaalde EOS het verzoek om gedetailleerdere belastinggegevens. Daarbij merkte EOS op dat dit Apple zou kunnen helpen om in een beter daglicht te komen bij toezichthouders, wat het bedrijf ten goede kan komen in het licht van meerdere uitdagingen op het gebied van toezicht en regelgeving.
EOS blijft in gesprek met Apple om meer transparantie rond zijn belastingpraktijken te stimuleren en het bedrijf aan te moedigen zich voor te bereiden op aangescherpte regelgeving.

Coca-Cola Co.
Coca-Cola is een van 's werelds grootste drankenproducenten en heeft een complexe toeleveringsketen in vele landen. Lange toeleveringsketens brengen risico's met zich mee, waaronder mogelijke mensenrechtenkwesties zoals slechte arbeidsomstandigheden. Onze engagementpartner EOS is in gesprek gegaan met Coca-Cola om de manier waarop het deze risico’s signaleert en beheert, te versterken en om het bedrijf aan te moedigen te laten zien hoe het ondersteuning biedt wanneer problemen worden vastgesteld. Actie ondernemen op het gebied van mensenrechten beschermt niet alleen werknemers, maar helpt bedrijven ook om reputatie- en operationele risico's te vermijden.
Engagementactiviteiten en -resultaten
Eind 2023 uitte EOS zijn bezorgdheid bij Coca-Cola als het gaat om het verbeteren van de transparantie over hoe het bedrijf omgaat met mensenrechtenkwesties in zijn toeleveringsketens. In reactie daarop liet Coca-Cola weten om te overwegen zijn openbare rapportage te verbeteren en in gesprek te gaan met zijn mensenrechtenspecialisten.
Begin 2024 deelde Coca-Cola echte voorbeelden van vooruitgang. Dit omvatte ook het overwegen van betere toegang tot kinderopvang als er risico's op kinderarbeid werden gesignaleerd in agrarische toeleveringsketens. Het bedrijf bouwt ook aan een nieuw mensenrechtenkader dat is ontwikkeld met externe experts. Dit kader is gericht op sterkere partnerschappen, beter gebruik van technologie en een duidelijker aanpak van problemen.
EOS blijft Coca-Cola aanmoedigen om meer gedetailleerde updates te geven over hoe deze processen worden toegepast in zijn wereldwijde activiteiten.

Onze verantwoordelijkheid nemen
Active ownership reports
Ons stembeleid


Ons engagement
*Betreft 2022. Glass Lewis rapporteerde in 2022 een gemiddelde aandeelhouderssteun voor sociale en milieuvoorstellen van respectievelijk 25% en 35%.