Column Jos Versteeg | Air France-KLM: slechte belegging van Hoekstra
De minister van Financiën Wopke Hoekstra verhoogde in februari 2019 het belang in Air France-KLM naar 14%. Inmiddels is de koers ongeveer gehalveerd en nu doet Nederland niet meer mee met de aanstaande emissie bij Air France. Dat is maar goed ook.

Hoekstra stelde toen dat het staatsbelang vooral was verhoogd om sterker te staan tegenover de Franse staat, dat al een belang van 14% had. Ik heb daar weinig voordeel van gezien. De overname van KLM door Air France in 2003 is nooit een succes geweest omdat Air France de Nederlandse luchtvaartmaatschappij niet voldoende mocht integreren. Een belangrijk knelpunt in de relatie is dat Air France nog veel slechter rendeert dan KLM en nog minder dan KLM bereid is om noodzakelijke harde reorganisaties door te voeren.
 
De Nederlandse regering roept al jaren dat een eigen luchtvaartmaatschappij en een sterk Schiphol belangrijk zijn voor Nederland. De overheid doet er dan ook alles aan om beiden te redden als dat nodig is. Maar zijn Schiphol en KLM werkelijk zo essentieel voor ons land? Natuurlijk zijn het belangrijke werkgevers, maar of ze nou de groei aanjagen?
 
Daar is onderzoek naar gedaan en toen werd geen hard bewijs gevonden. Al vijf jaar geleden adviseerde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur dat meer moet worden gekeken naar andere regio’s, zoals bijvoorbeeld Eindhoven. Daar wordt de kenniseconomie vormgegeven. ASML en Philips zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van alle bedrijfsinvesteringen in onderzoek en ontwikkeling in Nederland.
 
Bijna driekwart van de mensen die via Schiphol reizen zijn toeristen en de meeste stappen over van een andere bestemming. Hoeveel milieuschade willen we oplopen voor dit hub-and-spokemodel? Daarnaast speelt ook de vraag hoe lang dit model nog standhoudt. Kleinere vliegtuigen kunnen steeds langere afstanden vliegen, waardoor de hubs minder belangrijk worden.
 
Niet alleen de Nederlandse regering laat het belang verwateren; ook Delta Air Lines doet niet met de emissie mee. De Franse overheid kan na de emissie het belang verdubbelen, maar blijft strikt onder de 30%. Zou het daarboven komen, dan moet de Franse overheid een bod op heel Air France-KLM doen. Daar kan een belegger alleen maar van dromen en de Nederlandse belastingbetaler ook.
 
Contact