Research note Alphabet | Aanzienlijk herstel advertentiemarkt
Alphabet profiteert van het snelle herstel van de advertentiemarkt. Met name Youtube groeit hard door de populariteit van filmpjes op het internet. Het grote verlies bij Cloud was wel even schrikken, maar gezien de winstgevendheid van advertenties kan het concern de groei prima financieren. Wij herhalen onze opinie Aanbevolen en verhogen het koersdoel naar $2.600.

De omzetgroei van 23% in het afgelopen vierde kwartaal was verrassend hoog. Het was de hoogste groei in twee jaar. Veel bedrijven hebben tijdens de pandemie hun advertenties op een laag pitje gezet. In het tweede kwartaal 2020 daalde de omzet van Google Advertising zelfs met 8% jaar op jaar. In het derde kwartaal was er wel wat herstel van 10% groei jaar op jaar, maar dat het zo snel weer zou herstellen naar een recordomzet van $46 miljard had niemand verwacht. De omzet lag maar liefst 22% boven het eerdere record van $38 miljard in het vierde kwartaal van 2019.
 
Consumenten zijn in de afgelopen maanden veel meer via het internet gaan kopen. Marketeers realiseren zich dat de dip tijdelijk is en het essentieel is om merken onder de aandacht te houden.
 
Vooral Youtube groeit hard. Over de afgelopen drie jaar was de gemiddelde jaarlijkse groeivoet 34%. Met een omzetgroei van 46% in het vierde kwartaal is de groei flink versneld. Youtube leverde in het vierde kwartaal 15% van de advertentie-omzet. Eind 2018 was dat nog maar 11%. Ook de andere onderdelen van Google (Search en Network) lieten een groeiversnelling zien. Naast brand advertising (gericht op naamsbekendheid) groeit direct response (“Click en koop”) hard. Drie jaar geleden haalde Youtube daar bijna geen omzet mee, maar nu is dit het grootste en snelst groeiende onderdeel.

Lees hier de volledige research note (pdf)
Contact