Column Jos Versteeg | Chipfabrikant Infineon waarschuwt voor knelpunten
Infineon, sterk gericht op chips voor de auto-industrie, rapporteerde mooie cijfers over het afgelopen kwartaal, maar waarschuwde voor knelpunten bij bepaalde componenten. Het chiptekort is voorlopig niet opgelost.

Ondanks tekorten bij bepaalde onderdelen kwam de omzet in het tweede kwartaal van 2021, dat op 31 maart afliep, aan de bovenkant van de eerder aangegeven verwachting uit. Het concern ziet de omzet in het derde kwartaal met maar ongeveer 2% toenemen ten opzichte van het tweede kwartaal. Infineon heeft echter wel voor de tweede keer dit boekjaar de omzetverwachting voor het hele jaar verhoogd. Met een omzetgroei van circa 28% naar EUR 11 miljard valt het met de problemen bij Infineon dus wel mee. Vlak voor de publicatie van de kwartaalcijfers lag de gemiddelde marktverwachting voor de omzet nog op EUR 10,9 miljard.
 
In tegensteling tot de zogenaamde fabless chipfabrikanten, die alleen chips ontwerpen en de productie uitbesteden, maakt Infineon de meeste semiconductoren zelf. Die fabrieken zijn niet zo geavanceerd als die in Azië. Infineon bouwt geen chips met lijnen van 5 of 7 nanometer (nm), wat TSMC en Samsung wel doen. Chips voor de auto-industrie zijn robuust en worden gemaakt op een platform met veel grotere lijnen van ver boven de 20nm.
 
De meeste belangstelling gaat momenteel uit naar geavanceerde chips met lijnen van 5 of 7nm (zogenaamde 5nm of 7nm nodes). Die zijn snel, relatief goedkoop en vooral zuinig met energie. Deze chips worden gebruikt voor High Performance Computing, waarmee met Artificiële Intelligentie grote hoeveelheden data worden geanalyseerd. Die markt groeit snel, zoals we uit de kwartaalcijfers van Amazon, Microsoft en Alphabet konden opmaken.
 
In de microcontrollers van Infineon, die gebruikt worden voor besturing van elektrische apparatuur, zitten echter wel hoogwaardige chips en die koopt Infineon bij TSMC. Het bedrijf is dus niet helemaal immuun voor de huidige capaciteitsproblemen.
 
Inmiddels is wel duidelijk dat de chiptekorten niet snel zijn opgelost. Het is een samenspel van veel factoren. De autofabrikanten hebben het snelle herstel van hun markt verkeerd ingeschat. Maar daarnaast heeft stroomuitval in Texas – ook bij Infineon – en brand bij Renesas voor problemen gezorgd. De zo complexe chipfabrieken zet je niet zomaar even aan of uit. Daarnaast bestaat veel elektronica uit verscheidene chips, waarvan de meest essentiële delen vaak de nieuwste 7- of 5nm technologie bevatten. En daar zijn we afhankelijk van vooral TSMC in Taiwan en in mindere mate Samsung in Korea.
 
Contact