Column Jos Versteeg | Metaverse, de droomwereld van Nvidia
Sinds Meta Platforms, het vroegere Facebook, eind oktober aankondigde fors te gaan investeren in de metaverse is de koers van Nvidia met 45% gestegen. Wat is de metaverse en waarom is het zo goed voor Nvidia?

Metaverse is een virtuele wereld waar mensen rondlopen en goederen verplaatsen. Wie een eenvoudige versie wil zien vraagt aan (klein)zoon of dochter om even Fortnite te openen. Dat is kinderspel vergeleken met de presentatie die topman Jensen Huang in april gaf. Daarin werd hij 14 seconden gespeeld door een digitale dubbelganger. Het meest opzienbarend is dat je niet kan zien waar dat stukje zat. 

Nvidia is groot geworden met chips voor grafische kaarten. Computers worden gestuurd door een Centrale Processing Unit (CPU). Die kunnen berekeningen snel achter elkaar uitvoeren, maar minder goed tegelijk (parallel computing). Dat tegelijk uitvoeren is belangrijk om bewegende beelden op een computerscherm te produceren. Nvidia speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van een specifieke processor die daar goed in is: de Graphics Processing Unit (GPU) die de videotaken van de CPU overneemt. 

De grafische kaart is voor spelcomputers erg belangrijk en Gaming is met bijna de helft van de omzet nog de grootste markt van Nvidia. Datacenters zijn met bijna 40% van de omzet de tweede markt. GPU’s zijn uitermate geschikt voor Artificiële Intelligentie (AI) en High Performance Computing (HPC) voor datacenters. 

Maar het indrukwekkendst vind ik NVIDIA Omniverse, het platform dat de virtuele werelden verbindt met de echte wereld. Dat werkt als volgt. Omniverse Nucleus is een database die op open source software draait van Pixar. Vervolgens kan met een animatiemachine een virtuele wereld worden gemaakt. Omniverse werkt als de echte wereld met zwaartekracht en de juiste lichtval. 

Zo werkt BMW met een zogenaamde “digital twin”, een bestaande fabriek die virtueel is nagebouwd. Deze fabriek wordt aangesloten op het ERP-systeem, waardoor de productie wordt gesimuleerd en efficiency kan worden berekend. De AI en de software zijn hetzelfde als van de bestaande fabriek. Ericsson gebruikt Omniverse om de voortplanting van 5G-golven te simuleren en interferentie te voorkomen. In deze virtuele wereld kunnen ook zelfrijdende auto’s rondrijden die zo kilometers kunnen maken om beter te leren rijden. Zo trainen robots nieuwe robots. 

Wie denkt dat de virtuele wereld nog veraf staat van de werkelijkheid heeft het mis. Microsoft komt volgend jaar al met een virtuele versie van Teams, waar je je avatar naar kantoor laat gaan. 
Contact