Wij helpen u graag. Bijvoorbeeld door samen te investeren in wat voor u echt belangrijk is. Ervaar een rijker leven. Dat is private banking volgens InsingerGilissen. Hoe wij u helpen
Column Jos Versteeg | AT&T: distributie en content niet onder één dak
Het is niet de eerste keer dat het mis gaat. Ook het Amerikaanse AT&T moest aan den lijve ondervinden dat de combinatie van techneuten en creatieveling in de boardroom niet werkt.
Het is telecombedrijven een doorn in het oog: zij investeren miljarden in communicatienetwerken, maar het zijn vooral de bedrijven die hun content over de netwerken distribueren die het grote geld verdienen. AT&T dacht een paar jaar geleden de oplossing te hebben gevonden. Met forse investeringen in media wilde het concern drie vliegen in één klap vangen. Kabeltelevisieleverancier Comcast werd aangevallen door de overname van DIRECTTV; bij Alphabet konden wat advertentie-inkomsten worden weggehaald en het machtige Netflix kon eveneens worden aangepakt.
Het liep uit op een dure mislukking. En dat was niet de eerste keer. In 2000 kocht het Spaanse telecombedrijf Telefónica het Nederlandse entertainmentbedrijf Endemol voor EUR 5.5 miljard. Zeven jaar later werd het voor een lagere prijs weer verkocht; deels aan de oorspronkelijke eigenaars. AT&T had ook dichter bij huis kunnen blijven om te zien dat distributie en content geen gelukkig huwelijk zijn. Eveneens in 2000 nam de nieuwbakken internetaanbieder AOL het machtige Time Warner voor $165 miljard over, toen de grootste overname ooit. Na grote verliezen werd negen jaar later AOL weer afgesplitst.
De mediawereld verandert snel. Door betere internetverbindingen kunnen mediabedrijven zelf direct via het internet distribueren. Walt Disney deed dit heel succesvol met Disney+. In 16 maanden tijd bereikte het meer dan 100 miljoen abonnees. Dat lukt natuurlijk alleen als je naamsbekendheid al heel groot is. Zo denk ik ook dat Apple een aardig graantje mee kan pikken in de zogenaamde streaming business. Streaming is de toekomst.
Voor de telecombedrijven zit er niets anders op dan machteloos toekijken hoe andere bedrijven het grote geld verdienen op hun netwerken. Mediamagnaat John Malone zag het goed: digitale technologie is één focus en het maken van content waar mensen aan verslaafd raken is een andere focus. “En die vind je zelden allebei in hetzelfde managementteam.”