Wat is spoofing?

Bij spoofing wordt de identiteit van een betrouwbare partij nagebootst om u te misleiden. Dit kan op verschillende manieren:

  • E-mail-spoofing: Het afverzenderadres (‘van’) in een e-mail wordt vervalst zodat het lijkt alsof het van een vertrouwde bron komt, (bijvoorbeeld:  ServiceDesk@insingergilisen.com – let op de onjuiste spelling).
  • Telefoon-spoofing: Het nummer op uw scherm lijkt afkomstig van een vertrouwd contact of organisatie maar is dat niet.
  • Website-spoofing: Een nepwebsite wordt gemaakt die sterk lijkt op een officiële site, vaak met een bijna identieke URL, om u te verleiden tot het invoeren van inloggegevens of persoonlijke informatie.

 

Hoe herkent u spoofing?

  • Afzenderadres (e-mail) of webadres (url van de nepsite) wijkt subtiel af van de officiële naam
  • Onverwachte verzoeken om persoonlijke gegevens of betalingen
  • Dringende taal of dreigementen om snel te handelen.

 

Wat kunt u doen?

  • Controleer altijd het e-mailadres, telefoonnummer en webadres zorgvuldig
  • Klik nooit op verdachte links en voer geen gegevens in op onbekende websites
  • Neem bij twijfel contact op met uw Client Advisor of onze helpdesk.

Wat u nooit bij ons zult zien – en waar u op kunt letten

We vragen nooit om uw wachtwoord of codes

We sturen u nooit inloglinks via e-mail of sms (die ontvangt u per post)

We vragen u nooit om software te installeren

We zetten u nooit onder druk om geld over te maken

Meer weten?

Wilt u meer tips en informatie over veilig bankieren? Bekijk dan ook:

Veilig online bankieren      Veilig mobiel bankieren

Heeft u vragen?

NEEM CONTACT MET ONS OP

Contact