Wat is phishing?
Phishing gebeurt via e-mails, sms- en chatberichten of andere communicatie en heeft een vorm die lijkt op officiële berichten. Het doel is om u te verleiden tot onder andere:
- Het delen van persoonlijke gegevens zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of creditcardinformatie
- Het openen van kwaadaardige links of bestanden.
Voorbeeld:
Nep-investeringsvoorstellen of vervalste facturen van een zogenaamde zakenpartner.
Hoe herkent u phishing?
- Phishingberichten gebruiken vaak dringende taal (“Uw account wordt geblokkeerd!”)
- Links die niet naar een officiële website leiden
- Onverwachte bijlagen of verzoeken om persoonlijke informatie.
Wat kunt u doen?
- Klik nooit op verdachte links of bijlagen
- Controleer altijd het afzender-adres van e-mails en het webadres (‘url’) van de website waarnaar wordt verwezen
- Neem bij twijfel contact op met uw Client Advisor of onze helpdesk.
Wat u nooit bij ons zult zien – en waar u op kunt letten
We vragen nooit om uw wachtwoord of codes
We sturen u nooit inloglinks via e-mail of sms (die ontvangt u per post)
We vragen u nooit om software te installeren
We zetten u nooit onder druk om geld over te maken
Meer weten?
Wilt u meer tips en informatie over veilig bankieren? Bekijk dan ook:
Veilig online bankieren Veilig mobiel bankieren

