Wat is phishing?

Phishing gebeurt via e-mails, sms- en chatberichten of andere communicatie en heeft een vorm die lijkt op officiële berichten. Het doel is om u te verleiden tot onder andere:

  • Het delen van persoonlijke gegevens zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of creditcardinformatie
  • Het openen van kwaadaardige links of bestanden.

Voorbeeld:
Nep-investeringsvoorstellen of vervalste facturen van een zogenaamde zakenpartner.

 

Hoe herkent u phishing?

  • Phishingberichten gebruiken vaak dringende taal (“Uw account wordt geblokkeerd!”)
  • Links die niet naar een officiële website leiden
  • Onverwachte bijlagen of verzoeken om persoonlijke informatie.

 

Wat kunt u doen?

  • Klik nooit op verdachte links of bijlagen
  • Controleer altijd het afzender-adres van e-mails en het webadres (‘url’) van de website waarnaar wordt verwezen
  • Neem bij twijfel contact op met uw Client Advisor of onze helpdesk.

Wat u nooit bij ons zult zien – en waar u op kunt letten

We vragen nooit om uw wachtwoord of codes

We sturen u nooit inloglinks via e-mail of sms (die ontvangt u per post)

We vragen u nooit om software te installeren

We zetten u nooit onder druk om geld over te maken

Meer weten?

Wilt u meer tips en informatie over veilig bankieren? Bekijk dan ook:

Veilig online bankieren      Veilig mobiel bankieren

Heeft u vragen?

NEEM CONTACT MET ONS OP

Contact