Wat is impersonatie?
Bij deze fraude benadert een oplichter u via telefoon, e-mail of zelfs persoonlijk en doet alsof hij of zij voor InsingerGilissen of Quintet werkt. Vaak wordt gebruikgemaakt van echte namen en titels om geloofwaardig over te komen.
Voorbeelden:
- U ontvangt een telefoontje van iemand die zegt dat hij uw Client Advisor is, maar belt vanaf een onbekend nummer
- U krijgt een e-mail met een naam van een medewerker, maar het e-mailadres is niet van ons officiële domein (@insingergilissen.nl)
- Iemand verschijnt aan uw deur en zegt dat hij of zij namens de bank komt voor een “veiligheidscontrole”.
Hoe herkent u impersonatie?
- Het contact komt onverwacht en buiten uw normale communicatiekanalen
- Er wordt gevraagd om persoonlijke gegevens, betalingen of toegang tot uw rekening
- Het e-mailadres, telefoonnummer of gedrag wijkt af van wat u gewend bent.
Wat kunt u doen?
- Vraag altijd om de naam van de persoon en noteer deze
- Neem direct contact op met uw persoonlijke Client Advisor via het officiële nummer dat u kent
- Deel nooit persoonlijke gegevens of codes voordat u zeker weet dat het om een legitiem contact gaat.
Wat u nooit bij ons zult zien – en waar u op kunt letten
We vragen nooit om uw wachtwoord of codes
We sturen u nooit inloglinks via e-mail of sms (die ontvangt u per post)
We vragen u nooit om software te installeren
We zetten u nooit onder druk om geld over te maken
Meer weten?
Wilt u meer tips en informatie over veilig bankieren? Bekijk dan ook:
Veilig online bankieren Veilig mobiel bankieren

