Wat is impersonatie?

Bij deze fraude benadert een oplichter u via telefoon, e-mail of zelfs persoonlijk en doet alsof hij of zij voor InsingerGilissen of Quintet werkt. Vaak wordt gebruikgemaakt van echte namen en titels om geloofwaardig over te komen.

Voorbeelden:

  • U ontvangt een telefoontje van iemand die zegt dat hij uw Client Advisor is, maar belt vanaf een onbekend nummer
  • U krijgt een e-mail met een naam van een medewerker, maar het e-mailadres is niet van ons officiële domein (@insingergilissen.nl)
  • Iemand verschijnt aan uw deur en zegt dat hij of zij namens de bank komt voor een “veiligheidscontrole”.

 

Hoe herkent u impersonatie?

  • Het contact komt onverwacht en buiten uw normale communicatiekanalen
  • Er wordt gevraagd om persoonlijke gegevens, betalingen of toegang tot uw rekening
  • Het e-mailadres, telefoonnummer of gedrag wijkt af van wat u gewend bent.

 

Wat kunt u doen?

  • Vraag altijd om de naam van de persoon en noteer deze
  • Neem direct contact op met uw persoonlijke Client Advisor via het officiële nummer dat u kent
  • Deel nooit persoonlijke gegevens of codes voordat u zeker weet dat het om een legitiem contact gaat.

Wat u nooit bij ons zult zien – en waar u op kunt letten

We vragen nooit om uw wachtwoord of codes

We sturen u nooit inloglinks via e-mail of sms (die ontvangt u per post)

We vragen u nooit om software te installeren

We zetten u nooit onder druk om geld over te maken

Meer weten?

Wilt u meer tips en informatie over veilig bankieren? Bekijk dan ook:

Veilig online bankieren      Veilig mobiel bankieren

Heeft u vragen?

NEEM CONTACT MET ONS OP

Contact