Wat zijn WhatsApp-betaalverzoeken?

Bij deze fraude gebruiken oplichters een smoes zoals een noodgeval, een geblokkeerde rekening of een onverwachte betaling die snel moet gebeuren. Ze proberen u onder druk te zetten om direct geld over te maken, vaak via een betaalverzoek of QR-code.

Voorbeelden:

  • U ontvangt een WhatsApp-bericht van een ‘vriend’ die zegt dat hij of zij dringend geld nodig heeft en vraagt om een Tikkie/Betaalverzoek te betalen of een directe overboeking te doen.
  • Het telefoonnummer is nieuw of onbekend, maar de naam en profielfoto lijken vertrouwd.
  • Er wordt gezegd dat u niet moet bellen omdat de telefoon ‘stuk’ is of dat er haast bij is.

 

Hoe herkent u WhatsApp-betaalverzoeken?

  • Het verzoek komt van een onbekend nummer, maar met een bekende naam of foto
  • Er is sprake van urgentie: “Ik heb NU geld nodig!”
  • U wordt gevraagd om geld over te maken via een link of QR-code
  • U krijgt te horen dat u niet moet bellen ter controle.

 

Wat kunt u doen?

  • Bel altijd de betreffende vriend of het familielid via een vertrouwd (bij u bekend) nummer om te controleren of het verzoek echt is
  • Maak nooit zomaar geld over op basis van een bericht, hoe vertrouwd het ook lijkt
  • Neem bij twijfel contact op met uw Client Advisor of onze helpdesk.

Wat u nooit bij ons zult zien – en waar u op kunt letten

We vragen nooit om uw wachtwoord of codes

We sturen u nooit inloglinks via e-mail of sms (die ontvangt u per post)

We vragen u nooit om software te installeren

We zetten u nooit onder druk om geld over te maken

Meer weten?

Wilt u meer tips en informatie over veilig bankieren? Bekijk dan ook:

Veilig online bankieren      Veilig mobiel bankieren

Heeft u vragen?

NEEM CONTACT MET ONS OP

Contact