Column Jos Versteeg | AkzoNobel doet mooie zet met bod op Tikkurila
AkzoNobel werd op 18 december 2020 compleet verrast met een bod van concurrent PPG op Tikkurila, een mooie speler in een belangrijke markt van AkzoNobel. Tikkurila ging meteen op het bod in. Even later bleek er zelfs een derde speler te zijn. AkzoNobel moest haast maken om te voorkomen dat PPG een bruggenhoofd zou krijgen in haar thuismarkt.

CEO’s van grote bedrijven spreken elkaar geregeld. Dat de Finse verfproducent Tikkurila vorig jaar meteen op een bod van PPG inging moet pijn hebben gedaan. Als Tikkurilla dan zo prachtig bij AkzoNobel past; waarom gingen ze dan meteen met de grote concurrent van AkzoNobel in zee?
 
PPG ligt gevoelig bij AkzoNobel. Vier jaar geleden kwam het tot een harde confrontatie. Een overname door PPG werd ruw van de hand gewezen. AkzoNobel vond dat het meer waard was dan de EUR 96,75 per aandeel die PPG bood. Kijk je nu naar de koers van AkzoNobel, dan is die nog nooit boven het bod uitgekomen. Maar schijn bedriegt. Als je alle speciale uitkeringen meeneemt, was het totale rendement sinds het laatste bod van PPG op AkzoNobel circa 40%; ongeveer gelijk aan de stijging van de MSCI World Index.
 
Dat AkzoNobel 13% boven het bod van PPG gaat zitten, doet wenkbrauwen fronsen. Het bod van EUR 31,25 per aandeel ligt nu zo’n 113% boven de koers voor de eerste bieding. Dat is een forse premie, maar evenwel goed te doen.
 
In de eerste plaats was de waardering van Tikkurila opmerkelijk laag. Het bedrijf had wat problemen gehad, maar stond na stevige reorganisaties weer goed op de rails. Dat werd nog niet door de markt geapprecieerd.
 
Belangrijker is echter dat de Finnen mooie marktposities hebben. Het concern is sterk in ScandinaviĆ« en de Baltische staten, de westelijke business unit. AkzoNobel heeft daar ook al mooie posities en samen vormen zij een sterk paar. Groot voordeel voor de integratie is dat beiden SAP gebruiken. Waar de posities te machtig zijn, neemt het Deense Hempel die over.

Het meest aantrekkelijk is echter het Oosten: de posities in de snelgroeiende markten van Rusland en China. AkzoNobel heeft een stevige positie in China en Tikkurila kan daar mooi in worden opgenomen.
 
AkzoNobel zegt dat het bod de winst dit jaar verwatert en pas in 2022 bijdraagt. De markt waardeert Tikkurila alweer boven dit bod. Reken maar op een jaartje extra verwatering.

Disclaimer